ארמניה – מידע למטייל

ארמניה | מידע למטייל


בנוף ציורי על דרך המשי נמצאת המדינה הקטנה ארמניה. טיול בארמניה הוא שילוב מרתק בין היסטוריה עתיקת יומין לנופים בתוליים. הכנסת האורחים החמה, האוכל האותנטי, השווקים הצבעוניים והברנדי מקומי רק מוסיפים לתחושה כי בארמניה הזמן כאילו עצר מלכת.

גבולות: ארמניה גובלת בטורקיה, בגאורגיה, באזרבייג'ן ובאיראן

עיר בירה: ירוואן

שפה רשמית: ארמנית

מטבע: דראם ארמני ‏ ‏((AMD

אוכלוסייה: 2,963,243 נפש

שטח: 28,470 קמ"ר

קידומת בין לאומית: +374

שעון עולמי: ארמניה מקדימה את ישראל בשעה אחת. (GMT‎+4‎)

משטר: רפובליקה

עצמאות: בתחילת המאה ה-19 היו הארמנים בני ברית של האימפריה העות'מאנית, ואף תחת כיבושם. לאחר כיבוש אזור הקווקז וארמניה ביניהם על ידי הרוסים, והקמת ארמניה הרוסית על גבולה המזרחי של טורקיה, חל שינוי בין היחסים של הארמנים והעות'מאניים. אט אט החלו הארמנים המתגוררים בטורקיה להוות איום על המדינה הטורקית ובין שני העמים החל מאבק לאומי. הארמנים רצו עצמאות והעדיפו את שליטתם של הרוסים מאשר של העות'מאניים, העות'מאניים בתגובה החליטו בשנת 1915 על גירוש האוכלוסייה הארמנית מאזור אנטוליה, אלא שבמהלך מלחמת העולם הראשונה בוצע בארמנים רצח עם זוועתי שבוצע על ידי הטורקים. ברצח העם נרצחו כמיליון וחצי ארמנים, עד היום קיימת הדרישה להכיר במעשים הלו הכרה לאומית של רצח עם, שהוא מוקד מתיחות גבוה בין ארמניה לטורקיה. לאחר מלחמת העולם הראשונה הכריזה ארמניה על עצמאותה, אלא שבדיוק אז כבש הצבא האדום את ארמניה ובשנת 1936 המדינה הוכרזה כרפובליקה סובייטית נפרדת. עם התפרקות ברית המועצות ב1991, קיבלה סוף סוף ארמניה את עצמאותה. עד היום, רוב שטחה ההיסטורי של ארמניה נותר בשליטתה של טורקיה.

דמוגרפיה ודת: רוב אוכלוסיית ארמניה (98%) נחשבים ארמנים אתניים כ1.5% אחוז הם יזידים, והשאר רוסים. רוב הארמנים הם נוצרים אורתודוקסים להם מנהגים ומסורות נוצריות עתיקות. הארמנים אף נחשבים לעם הראשון בהיסטוריה שהתנצר באופן מוחלט. אוכלוסיית ארמניה פוחתת משנה לשנה. בשל כך, היא נכנסת לבעיה דמוגרפית ומחסור בידיים עובדות.

כלכלה: בעקבות סכסוך באזור נגורנו קרבאך (ישות מדינית עצמאית שהתנתקה מאזרבייג'ן ) כלכלת ארמניה סובלת מבידוד שהטילו עלייה אזרבייג'ן וטורקיה. רוב כלכלתה כיום מתבססת על חקלאות כדגומת כותנה, פירות הדר, גפן, שקדים, זיתים, ועוד. ובנוסף גידול של חיות משק כדוגמת בקר, חזירים וצאן. תעשיית ארמניה מתמחה בעיקר ביצור מכונות, צמיגים, חומרי בניין, כותנה וטקסטיל.

פני השטח: ארמניה נמצאת באזור הקווקז ובהתאם רוב המדינה הוא שטח הררי. ימת סוואן במרכז המדינה היא האגם הגדול ביותר במדינה ואחד ממקורות המים החשובים שבה. הנקודה הגבוהה ביותר, בפסגת הר אַרָגַץ, הוא 4,095 מטרים וגובה הנקודה הנמוכה ביותר, בקניון נהר דבד – כ-400 מטרים.

אוכל: המטבח הארמני מבוסס בעיקר על הלחם המקומי – "הלבש" – אשר הבצק שלו מזכיר נייר ודי דומה ללאפה שאנחנו מכירים. בטיולכם בארמניה תוכלו לבקר במקומות רבים אשר עדיין אופים את הלחם הארמני בשיטה המסורתית בתוך בור באדמה, כאשר הלחם מודבק לדפנות הבור באמצעות מים. בנוסף ללחם המקומי, במטב הארמני גם הממולאים מככבים, בעיקר במילויים בשריים, וכל סיבה מספיק טובה ל"על האש" בשרי וטעים, בעיקר קבב וכבש.

דגל וסמל: הדגל הלאומי של ארמניה מורכב משלושה פסיים אופקיים בצבעי אדום, כחול וצהוב חרדל (בסדר זה). המשמעות המקובלת ברחבי ארמניה היא שהצבע האדום מסמל את הדם הארמני הרב שנשפך בניסיון להגן על מדינתם. הכחול מסמל את השמיים, והחרדל מסמל את האדמה הפורייה של המדינה. הדגל היה במקור הדגל הרשמי של האומה במהלך תקופת העצמאות הקצרה שלה לאחר מלחמת העולם הראשונה, והוחזר כאשר ארמניה פרשה מברית המועצות. סמל ארמניה מעוטר בעיט לצד אריה אשר אוחזים במגן. הסמל הוא שילוב של סממנים ארמנים קדומים בשילוב סמלים חדשים. האריה והעיט היו סמלים ארמנים עוד לפני אלפי שנים. בתוך המגן מצוירים איורים שונים, המרכזי שבהם הוא איור של הר אררט ועליו תיבת נח. סביב ההר מצוירים סמלי השושלות הארמניות.

שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו פרטים וניצור עמכם קשר

שריינו את מקומכם